divendres, 13 d’abril del 2012


APRENDRE A APRENDRE

Tot seguit us deixo un vídeo sobre la màgia d'aprendre a aprendre, l'educació, la perseverància i la vocació. És tracta d'una animació que mostra el paper del mestre com la persona que guia i acompanya a l'alumne a generar reptes, i aquest últim com l'individu que mostra un gran interès per aconseguir arribar al coneixement.

"LA MAGIA DE APRENDER ESTÁ EN EL TRUCO DE QUERER"

SÍNTESI DEBAT TEXTUAL

La segona activitat de la PAC 1 de l'assignatura Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació en Educació ha consistit en fer en un debat entre els companys/es. La classe ha estat dividada en dos bàndols: sociodeterministes i tecnodeterministes. Cada grup havia d'argumentar i/o contraargumentar les seves idees segons el bàndol assignat partint com a eix el tema de la tecnologia i l'educació. Tot seguit us deixo la meva síntesi:

Ha estat realment enriquidor plantejar el debat amb conceptualitzacions oposades i recolzar diversos fils del debat segons l’enfocament sociodeterminista o tecnodeterminista. El tema de la “Competència digital”  m’ha fet reflexionar sobre la manera que tenim els mestres de treballar la competència digital a les escoles. Tenint en compte les idees dels dos enfocaments, penso que hauríem de deixar manipular als alumnes les noves tecnologies, que investiguessin com funcionen, que aprenguessin a partir dels errors, és a dir, hauríem de tenir en compte que adquirir la competència digital requereix treballar segons l’aprenentatge significatiu, l’aprendre a aprendre. Aquesta ha estat la idea que he adaptat a la meva manera d’entendre la pràctica educativa, ja que en moltes ocasions pensem que incorporar les TIC al currículum significa, per exemple, posar un vídeo sobre algun tema. Això ja està bé, però com he comentat han de ser els alumnes els que aprenguin a partir de  la manipulació i de l’experiència amb les TIC.
A nivell general, el debat m’ha fet corroborar que els extrems no són bons i que no donen les explicacions reals a les diverses situacions que experimenta la societat entorn la tecnologia. A mode de conclusió, penso que hem de ser ben conscients que la societat es beneficia de la tecnologia i que la tecnologia avança gràcies a la societat.
Respecte la valoració de la meva participació crec que he fet les quatre aportacions amb claredat expositiva, ja que he seguit l’estructura de contraargumentació i reargumentació. He inclòs la tesi, així com fets i dades, acabant amb afirmacions i conclusions.
A mi m’ha tocat defensar el bàndol sociodeterminista. La veritat és que no m’ha suposat un gran problema defensar aquesta postura, ja que realment en diversos temes em posicionaria segons les idees que defensa aquesta perspectiva, però també val a dir que en altres em situaria més de part dels tecnodeterministes. Per aquest motiu, i tenint en compte els diversos fils de debat que se’ns han proposat, he participat en la carpeta “Escola” i en la carpeta “Nevera-Fractures” perquè penso que en aquest temes és l’essència de la societat la que ha de lluitar per promoure el canvi. Però, per exemple, no he participat en el debat del “Tecnopart” perquè defenso totalment la utilització de la tecnologia a l’hora del part. He intentat que les argumentacions siguessin fortes a l’hora de rebatre les idees de l’altre bàndol.
Penso que les meves intervencions han estat adequades respecte les diferents propostes de discussió, ja que he respòs en tot moment les qüestions que se’ns han plantejat al fil de debat.
Crec que he fet un bon treball implícit, ja que prèviament a escriure les meves aportacions he rellegit l’article de Domènech i Tirado i el mòdul 1. Després m’he mirat bé els vídeos dels fils del debat, apuntant les idees més interessants per argumentar des de la meva postura.
He tingut en compte les aportacions anteriors a les meves dels dos bàndols i he basat la meva aportació en contraargumentar o reargumentar atenent aquestes. Per tant, penso que he tingut un bon grau d’interacció i coherència respecte les aportacions dels altres companys.
Tenint en compte les aportacions anteriors del meu mateix bàndol, he intentat sempre aportar idees noves i/o dades per enriquir el fil del debat i atenent el bàndol contrari, rebatre-les amb les meves argumentacions. Per tant, penso que les meves aportacions han tingut un bon valor potencial per a la resta del grup.
Finalment, crec que he fet una bona correcció en el nombre d’intervencions, ja que he participat en dues carpetes diferents, amb dos aportacions a la carpeta “Escola” una amb el fil “rol professors-alumnes” i l’altre amb el fil “canvis”, i dues aportacions a la carpeta “Nevera-Fractures” amb dues aportacions al fil “la gran idea de Binta”. He distribuït les aportacions al llarg de la setmana deixant passar un o dos dies entre cadascuna. Amb tot el que volia dir crec que les he fet bastant sintetitzades, atenent la correcció formal i expressiva.
Respecte als companys que han fet una bona participació, destacaré un de cada bàndol. Del bàndol sociodeterminista destacaria a la companya, Neus Cufinyà Feliu, ja que penso que a fet unes intervencions ben argumentades, clares i ampliades amb informacions complementàries. Del bàndol tecnodeterminista, m’han semblat molt interessants les aportacions de l’Anna Camps Bisbal, ja que les ha fet amb una bona claredat expositiva, explicant el perquè de les contrargumentacions i ampliant les intervencions amb dades complementàries. Les dues han fet argumentacions fortes i amb bon valor potencial per a la resta del grup.