diumenge, 11 de març del 2012

PRIMERES IMPRESSIONS I OBJECTIUS
Aquests primers dies d’inicialització a l’assignatura estic observant que la metodologia de treball és ben diferent de les altres. L’autoavaluació continuada mitjançant el blog penso que és un recurs molt adient a l’hora d’emprendre un aprenentatge significatiu dels continguts de la matèria. A més, crec que és una eina molt bona per anar reflectint les nostres activitats i aprenentatges i fer partícips a tots els companys/es. L’avaluació inicial i el mapa conceptual m’han permès reflexionar sobre els meus coneixements previs referents a les tecnologies de la informació i la comunicació. Des d’aquí també vull comentar la importància del  “Fòrum” de l’assignatura. Penso que està sent per a tots i totes un espai  molt enriquidor gràcies a les aportacions, les preguntes i respostes sobre diversos programes, resolució de problemes, etc.
Així doncs penso que amb aquesta assignatura aprendre a:
  • Adquirir consciència de l’impacte de les Noves Tecnologies de la Comunicació en la societat de la informació.
  • Reflexionar sobre l’ús de les TIC tant en la societat en general com en el món educatiu.
  • Adquirir eines per aplicar les TIC en les activitats d’ensenyament-aprenentatge.
  • Reflexionar sobre l’experiència i competències que vaig adquirint al llarg d’aquesta assignatura.
Estic segura que a mesura que anem avançant en el semestre aniran augmentant els objectius i expectatives!
   QÜESTIONS DE DESENVOLUPAMENT BREU

1. ¿Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la resposta.
Crec que el progrés en el coneixement tecnològic i científic és importantíssim per determinar i garantir el progrés econòmic i social. La tecnologia i la ciència ens garanteixen moltíssims aspectes de la nostra vida, com per exemple la sanitat. És obvi que sense aquests coneixements no podríem viure ni progressar. Tot i l’alt grau d’ importància d’aquests dos coneixements penso que la nostra economia i societat ha de progressar també amb altres aspectes: ideològics, canvis polítics (laborals, d’immigració,etc.), reformular l’educació, entre d’altres.

2.     ¿Estàs d’acord en què la constant fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la neutralitat ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses?
Jo penso que no, ja que les diferents tecnologies que tenim al nostre abast estan totalment carregades d’idiologies diverses i, per tant, crec que mai es podrà garantir la neutralitat.

3.     Expressa el teu grau d’acord: Tenir present les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament-aprenentatge és un requisit indispensable actualment.
Les paraules “qualsevol” i “indispensable” penso que no són les més correctes en aquesta afirmació. No totes les activitats d’ensenyament-aprenentatge són suscepbtibles de ser portades a terme abans, durant i després emprant les TIC. Tot i això, penso que les TIC són un recurs totalment enriquidor a l’hora d’emprendre una activitat, però no un requisit indispensable. Jo modificaria aquesta afirmació canviant la paraula “qualsevol” per l’enunciat “un bon nombre d’activitats” i les paraules “requisit indispensable” per “un bon recurs per enriquir les pràctiques educatives en l’actualitat”. Hem de combinar les TIC amb altres recursos.

4.     ¿Quines són les causes que originen els profunds canvis que estem patint en tots els àmbits en els darrers anys?
Penso que són moltes les causes que originen els canvis que estem vivint actualment: polítics, econòmics, socials, tecnològics, científics, demogràfics, etc.
Les TIC ens han ajudat i ens ajuden a obtenir una visió mundial d’aquestes causes.

5.     Defineix en una frase i digues quin és l’objecte d’estudi, en una segona frase, de la Tecnologia Educativa.
La tecnologia educativa és la ciència que es basa en oferir a l’educador els recursos tecnològics de la informació i la comunicació necessaris per incorporar-los en les activitats d’ensenyament-aprenentatge, així com en la seva praxi educativa.
L’objecte d’estudi de la tecnologia educativa és la incorporació i/o la millora de les activitats d’ensenyament-aprenentatge emprant les TIC.

6.     Posa un exemple de transmissió de coneixement i un altre de construcció del coneixement.
Un exemple de transmissió de coneixement seria la lectura d’un llibre, que transmet la informació que contè al lector.
Un exemple de construcció del coneixement és el cas quan un mestre/a explica als seus alumnes un contingut mitjançant l’aprenentatge significatiu. Apareix la interacció.

7.     Expressa el teu grau d’acord amb la següent afirmació i argumenta el perquè: “El context és part del coneixement que la persona utilitza per tal d'explicar i donar sentit a una idea".
Si, estic totalment d’acord amb aquesta afirmació, ja que el conjunt de situacions, vivències, experiències, etc. que ens envolten i que vivim dia a dia en un o diversos contextos, creen en nosaltres una perspectiva subjectiva referent a aquestes que posteriorment utilitzarem per explicar, argumentar, opinar, donar sentit, etc. sobre una idea.

8.     ¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar l’entorn de la UOC a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció Personalitza)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de missatges visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la comunicació i  posar a un clic de distància altres mitjans de comunicació teus...?
De l’opció Personalitza només he adaptat el canvi de contrasenya i la pàgina d’inici. La veritat és que de l’opció de personalitzar la bústia no l’havia utilitzat mai. Investigant he descobert noves coses. El que més m’ha sobtat ha estat la signatura del correu. Sempre que veia als companys posant el seu nom, correu, blog,  etc. pensava que ho escrivien cada vegada que originaven un missatge. Que ingènua! A partir d’ara personalitzaré més la meva bústia.

9.     Comptes amb els coneixements previs que el Pla docent indica per poder ser eficaç durant el desenvolupament de l’assignatura? Fins a quin punt? Pots instal·lar programari, iniciar l’exploració de nou programari pel teu compte, gestionar arxius i comptes amb una actitud positiva cap a web 2.0? Ets capaç de llegir en pantalla (buscar paraules, fer servir l’índex amb hipervincles, moure’t en el document...? i mantenir uns apunts digitals on acumulis la informació de diferents fonts?
Si, compto amb els coneixements previs que el Pla docent indica per ser eficaç en el desenvolupament de l’assignatura, ja que tinc clar els objectius que es demanen i les competències que adquiriré durant i després de l’assignatura, així com els continguts que treballarem i els materials i recursos que empararem. A més, tinc bastant clara la metodologia així com el model d’avaluació.
Respecte la segona i tercera pregunta crec que no tindré cap problema en saber realitzar totes aquestes activitats, a més, disposo totalment d’una actitud positiva cap a la web 2.0.
El que no tinc tant clar és la manera de mantenir uns apunts digitals on acumular la informació de diferents fonts, suposo que són apunts en un word, però espero que amb l’estudi i dedicació pugui aprendre això i moltíssimes coses més.
"SITUA'T DEL 0 AL 10"

TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: __6____
CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: ___10___
TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : ___10_____
DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: __5___
CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: __10___
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: __0___
TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: ___7____
DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: __2____
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: ____8____
DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: ___5_____
MAPA CONCEPTUAL

Tot seguit us adjunto el mapa de conceptes sobre la relació entre Ciència, Tecnologia, Societat i Educació. Espero que durant i al finalitzar aquesta assignatura el pugui millorar.

CONCLUSIONS DE L'AVALUACIÓ INICIAL

Ha canviat una mica la meva visó de l’assignatura després d’aquesta primera activitat. Com que aquesta matèria ja la vaig realitzar a magisteri infantil pensava que estaria centrada en un alt grau a aprendre i crear recursos TIC, ja que en aquella ocasió va ser així. Després de consultar el Pla Docent i realitzar aquesta primera activitat penso que aquesta matèria m’ajudarà a reflexionar sobre la importància de la tecnologia en la nostra societat, així com aprendre a incorporar satisfactòriament les TIC en les diverses activitats d’ensenyament-aprenentatge que planifiqui perquè entre els meus alumnes es produeixi un veritable aprenentatge significatiu.
PRESENTACIÓ
Hola companys i companyes! Us deixo una petita presentació que he fet sobre mi. Espero que us agradi!
Tot seguit us deixo l'enllaç: