diumenge, 17 de juny del 2012

2.3. FITXA DEL DISSENY DEL PROJECTE

TÍTOL
Com podem compartir amb les nostres amigues receptes de cuina?

DESCRIPCIÓ DELS AGENTS PERSONALS
Aprenents: família, concretament les nostres mares amb coneixements molt bàsics d'ordinador.
Mediadors: Cori Sánchez i Patricia Martín estudiants de Psicopedagogia.
Tecnologia mediadora. Per portar a terme aquest projecte necessitem:
  • Dos ordinadors, un per a cadascuna de les aprenents.
  • Connexió a Internet.
  • Correu gmail.
  • Servei blogger.
  • Cercador Google.
PROBLEMA DE PARTENÇA
Tenint en compte que el problema de partença és: Com podem compartir amb les nostres amigues receptes de cuina? Resoldrem aquesta problemàtica sorgida a casa, per tal de desenvolupar un procés d’E/A a partir de la creació d'un blog i de les NT (mitjans citats anteriorment).
Terminologia de Jonassen
  • Estructuració: es tenen en compte els elements que integren i que són necessaris per donar-hi solució, així com la informació requerida durant el procés per donar resposta a la situació inicial plantejada. Es parteix d'un problema plantejat per les nostres mares en el qual, elles mateixes, a partir de la informació que se'ls proporcionarà, l'hauran de resoldre dins un procés de descobriment/aprenentatge.
  • Complexitat: es tracta d’un problema bastant complex, ja que el tema engloba diverses connexions entre els continguts que les nostres mares hauran d’adquirir i diferenciar. Tot i així, es preveu una resolució concreta i predictible, ja que es tenen clars els objectius, continguts i capacitats a desenvolupar a partir d’una bona estructuració: d’aquesta manera la dificultat del problema es redueix.
  • Especificitat del camp: es té en compte el marc contextual que envolta el problema, així doncs, es troba ben situat i integrat en el domini del qual depèn.
Tipologia de solució del problema
Problema de presa de decisions, ja que les activitats proporcionen a les participants l'anàlisi de les avantatges i limitacions de les possibles solucions. A partir de l'intercanvi i investigació, les participants arribaran a la solució de la situació plantejada inicialment.
Actuació estratègica: esdevé aquest tipus, perquè les activitats consisteixen en l'aplicació dels mitjans per desenvolupar noves estratègies a temps real i obtenir d'aquesta manera, a partir de la consciència situacional, l'èxit dels objectius establerts (adquisició, desenvolupament, intercanvi de coneixements a través de les TIC).

PLANTEJAMENT DEL PROBLEMA

Les nostres mares tenen un nivell molt bàsic d'ordinador. Saben el seu funcionament (engegar-lo, apagar-lo, buscar informació al Google) i utilitzar el correu hotmail per tal de compartir missatges, visualitzar power-points i vídeos amb altres persones. Sempre necessiten la nostra aprovació per donar una passa més, ja que tenen por de tocar alguna cosa i que s'espatlli l'ordinador.
Arran de buscar informació al Google sobre els seus interessos (receptes de cuina, aliments, etc.), els hi va sorgir una motivació:
- Com podríem compartir amb les nostres amigues receptes de cuina?
Els hi expliquem que existeix un programa en Internet gratuït anomenat blogger que permet a qualsevol persona expressar les seves idees, pensaments, experiències, etc. i també compartir receptes de cuina.
Davant aquesta informació es senten molt motivades per emprendre aquest projecte, ja que per elles aprendre més sobre l'ordinador és un repte que tenen en les seves vides, però que per motius laborals i familiars no poden dedicar tot el temps que voldrien. Aquesta és una bona oportunitat perquè nosaltres, les seves filles traiem temps per poder guiar-les en aquest ensenyament-aprenentatge i que adquireixen els coneixements bàsics per poder crear aquest blog i ser cada vegada més autònomes en aquest àmbit.
CONTEXT DE LES ACTIVITATS

El projecte es desenvoluparà en un àmbit informal, la nostra família, concretament les nostres mares. Les aprenents treballen durant tot el dia, tan a casa com en el treball. Així doncs, decidim emprendre aquest projecte durant dues hores setmanals, després de la seva jornada laboral i una hora durant el cap de setmana. Les activitats es portaran a terme a casa, a la sala on hi ha l'ordinador i en castellà, ja que és la seva llengua materna.

CARACTERÍSTIQUES COGNITIVES, EMOCIONALS, ACTITUDINALS I FÍSIQUES


Les característiques de les aprenents són les següents:
  • Cognitives: les aprenents tenen uns coneixements molt bàsics d'ordinador. Partim d'un nivell mínim.
  • Emocionals: les aprenents han manifestat en algunes ocasions por a tocar alguna cosa que espatlli l'ordinador.
  • Actitudinals: les aprenents han manifestat anteriorment i en moltes ocasions la motivació i necessitat d'adquirir més coneixements informàtics, per tal d'aplicar-los en el seu temps d'oci.
  • Físiques: les aprenents no tenen cap característica física que els impedeixi portar a terme aquest projecte.

COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES QUE L'APRENENT HA D'ASSOLIR


Competències transversals
Competència comunicativa lingüística i audiovisual
  • Saber comunicar per escrit i amb els llenguatges audiovisuals, fent servir les tecnologies de la comunicació (ordinador i programari).
Competències metodològiques
  • Tractament de la informació i competència digital.
  • Desenvolupar habilitats per a la cerca, captació, selecció, registre i processament de la informació.
  • Adquirir coneixements referents a la realització de fotografies i vídeos i procés necessari per a la seva inserció.
  • Emprar les tècniques o estratègies necessàries segons el suport audiovisual o digital necessari amb actitud crítica i reflexiva.
Competència d’aprendre a aprendre
  • Ser capaç de conduir el propi procés d'aprenentatge de la manera més eficaç i autònoma possible.
  • Aprendre a cercar els mitjans i estratègies necessàries per a la resolució de problemes de manera autònoma, aprenent a demanar ajut quan es necessiti.
  • Prendre consciència de les pròpies possibilitats i el desenvolupament de les limitacions.
Competència d’autonomia i iniciativa personal
  • Adquirir progressivament les habilitats d'autonomia necessàries per a l'ús de les TIC per a portar a terme la inserció d'entrades i desenvolupament del blog.
  • Desenvolupar l'esperit d'iniciativa a l'hora de prendre desicions sobre com portar a terme el procés.
Competències específiques per conviure i habitar el món
Competència social i ciutadana
  • Comprendre la necessitat de desenvolupar habilitats per a la digitalització en els temps que corren.
OBJECTIUS

  • Adquirir coneixements bàsics i pràctics sobre la creació d'un blog.
  • Valorar els avantatges que ofereix la tecnologia per l'aprenentatge i per a la comunicació.
  • Adquirir autonomia vers les TIC.
  • Perdre la por a manipular les TIC i el seu programari.

  • CONTINGUTS

    Conceptuals:
    • Correu gmail.
    • Blog, blogger.
    • Creació i modificació d'entrades.
    Procedimentals:
    • Iniciació en la utilització per a l’aprenentatge de les tecnologies de la informació i la comunicació, selecció i valoració la informació rebuda o aconseguida a partir dels mitjans digitals.
    • Adquisició d'autonomia en el procés de creació d'entrades i utilització de recursos digitals.
    Actitudinals:
    • Manifestació d'una actitud positiva vers el treball individual i col·lectiu per a la resolució de situacions adverses en l'ús de les TIC.
    • Desenvolupament d'hàbits d’esforç i treball, així com d'actituds de confiança, amb iniciativa personal, auto-disciplina, sentit crític, responsabilitat, curiositat, interès i creativitat en l’aprenentatge.

    SEQÜÈNCIA D'ACTIVITATS I ORIENTACIONS

    Tot seguit especificarem la seqüenciació de les activitats i les orientacions que nosaltres, com a mediadores, emprendrem amb elles:
    1 Sessió: Creació del correu gmail.
    Els hi explicarem que perquè puguin crear el seu bloc han de crear un correu gmail, ja que el servidor del servei Blogger és Google i aquest té com a correu predeterminat gmail. Els hi ensenyarem totes les passes per crear un correu propi. Posteriorment l'hauran de crear elles soles.
    2ª Sessió: Creació del bloc i explicació i experimentació de les seves funcionalitats.
    Els hi explicarem com crear un blog. Posteriorment elles el crearan soles. Una vegada el tinguem creat els hi explicarem algunes de les seves funcionalitats bàsiques: editor d'entrades, disseny de plantilles, arxiu (anual, mensual, setmanal o diari) del bloc i comentaris opcionals en entrades.
    3 Sessió: Explicació i experimentació i publicació de la primera entrada "Presentació"
    La mediadora encetarà aquesta sessió amb preguntes cap a l'aprenent per tal de conèixer els coneixements adquirits en la sessió anterior sobre la funcionalitat d'editar entrades. Ampliarem els coneixements sobre aspectes que no s'hagin entès o explicat en sessions anteriors mitjançant proves. Començaran a aplicar les funcionalitats explicades en la sessió anterior.
    4 Sessió: Publicació d'una o dues entrades "Receptes de cuina"
    En aquesta sessió deixarem més autonomia a les aprenents. Els hi donarem la consigna que han de publicar una o dues receptes de cuina. Com a mediadores les ajudarem a resoldre els problemes que els hi vagin sorgint mitjançant preguntes, però mai fent nosaltres el procés o donant directament la solució.
    5ª Sessió: Publicació d'una o dues entrades "Receptes de cuina" i inserir fotografies/vídeos
    En aquesta sessió continuarem amb la publicació d'entrades amb la temàtica de les receptes de cuina. Per ampliar aquest aspecte els hi ensenyarem el procés per inserir fotografies i/o vídeos que complementin les seves entrades. Posteriorment ho faran soles i amb el suport del nostre guiatge.
    6ª Sessió: Publicació d'una última entrada "Què he après?"
    En aquesta última sessió les aprenents hauran d'elaborar l'última entrada soles. Abans de començar els hi explicarem que l'objectiu és que creïn una entrada amb el títol "Què he après?". En ella hauran d'explicar tot el que vulguin sobre el projecte portat a terme: els hi costat? què és el que més els hi ha costat? pensen que podran continuar amb el bloc? què els hi ha agradat? etc. Finalment, llegirem amb elles l'entrada i guiarem un diàleg final per tal de d'ampliar tots aquests aspectes i conèixer el seu grau de satisfacció.

    FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGÒGICA

    Aquest projecte està fonamentat bàsicament en l'enfocament constructivista de l'ensenyament-aprenentatge (Jean Piaget, Lev Vygostki i Jerome Bruner). Entenem que el problema ha de ser solucionat a partit de d'un procés mental de les aprenents i com a tal, ha de ser resolt a partir de l'obtenció d'informació i a partir de la interacció amb l'entorn de treball, per tant, entenem que:
    - El coneixement el construiran a través de l'experiència i de la solució dels problemes que elles i nosaltres anirem plantejant.
    - Per arribar a la solució del problema utilitzarem la Tecnologia Educativa mitjançant la creació d'un bloc: metodologia constructivista que permet una investigació guiada, tenir en compte la rendibilització del temps de l'alumne, treballar cooperativament i prioritzar la transformació de la informació.
    D’aquesta manera, s’intenta potenciar l’aprenentatge significatiu (Ausubel), ja que s’adapten continguts i s'apliquen noves estratègies per adequar-se a les necessitats de les participants. Esdevé funcional a partir d'un procés d'E/A actiu, col·laboratiu, contextualitzat, intencional i reflexiu.
    En alguns aspectes, el projecte també està emmarcat en l'enfocament cognitivista, ja que entenem que totes les experiències que els hi proporcionem els ajudaran a continuar el model mental per tal d'arribar a la solució del problema. A més, tenim en compte que plantegem una sèrie de continguts preespecificats, tot i que aquests es poden anar ampliant.
    Es concep l'assessora com agent de reflexió que guia i intervé quan és necessari, és a dir, té un rol d'orientadora i cerca solucions de manera conjunta i contextualitzada. Proporcionarà a l'aprenent els mitjans i coneixements necessaris, per tal que sigui la protagonista de la construcció del propi procés que ha sorgit de la pròpia curiositat i interès personal i que li ofereix un nou ventall de possibilitats i oportunitats comunicatives.

    PROCEDIMENTS I CRITERIS D'AVALUACIÓ
    L'avaluació d'aquest projecte té varies fases:
    • Avaluació inicial: gràcies a l'observació anterior a aquest projecte tenim constància dels seus coneixements previs.
    • Avaluació formativa: realitzarem una avaluació al llarg de tot el procés, per tal d'aportar una atenció individualitzada en cada moment.
    • Avaluació final: mitjançant els resultats del blog i la última activitat "Publicació de l'entrada: "Què he après?" podrem adquirir informació sobre les capacitats i coneixements que han adquirit.
    Procediments: mitjançant l'observació.

    Criteris d'avaluació:
    • Desenvolupar les capacitats necessàries per processar, gestionar i resoldre problemes a partir d'un entorn interactiu i col·laboratiu.
    • Emprar les TIC com instrument de treball i aprenentatge per a obtenir, interpretar i compartir coneixements.
    • Descobrir algunes de les possibilitats dels mitjans audiovisuals i les TIC.
    PREVISIÓ DE TEMPORITZACIÓ


    Aquest projecte té una temporització estimada de dues setmanes, 6 sessions amb un temps aproximat de 60 minuts. Tot i aquesta previsió hem de tenir en compte els imprevistos i sobretot el ritme d'aprenentatge de les aprenents. Per aquest motiu, si és necessari allargarem el procés algunes sessions més. Així doncs la previsió de temporització és la següent:
    • 1ª Sessió: Dimarts 15 de maig.
    • 2ª Sessió: Dijous 17 de maig.
    • 3ª Sessió: Diumenge 20 de maig.
    • 4ª Sessió: Dimarts 22 de maig.
    • 5ª Sessió: Dijous 24 de maig.
    • 6ª Sessió: Diumenge 27 de maig.