COMPARACIÓ D'ENTORNS DE DISCUSSIÓ. CSCA
Al llarg d’aquesta assignatura i de diverses miniactivitats hem utilitzat el debat de la UOC i el programa CmapTools. El fet de realitzar les activitats mitjançant aquesta metodologia ens ha permès construir arguments de manera col·laborativa mitjançant l’ordinador i la tecnologia. És el que es coneix com a programari de CSCA: argumentació col·laborativa assistida per ordinador. Són entorns estructurats perquè els estudiants/usuaris dialoguin tenint en compte un conjunt de regles respecte les aportacions/intervencions de cadascun d’ells.
El debat entre sociodeterministes i tecnodetermisnistes i els posteriors mapes conceptuals són els entorns CSCA que hem emprat fins ara, però existeixen molts altres tal i com ens explica David Jonassen i que ens poden ajudar als estudiants a construir, justificar i debatre problemes com l’entorn d’argumentació assistida de la Universitat de Missouri; l’entorn d’aprenentatge científic, SenseMaker; l’entorn d’aprenentatge de la Universitat de Pittsburgh, Beldevere o el programa Convince Me. En el llibre Psicología de la Educación Virtual, C.Coll i C. Monereo també comenten, concretament en el capítol XI “Los entornos virtuales de aprendizaje basados en la representación visual del conocimiento”, altres entorns CSCA com Axon Idea Processor o Inspiration, que tot seguit compararé.
Respecte les característiques que comparteixen, tal i com he comentat anteriorment, està el fet que tots ells són entorns per recolzar la recerca de distintes solucions per a diferents tipus de problemes. A més, la majoria d’ells solen tenir una estructura establerta, és a dir, no poden adaptar-se a les necessitats d’un problema en particular. Una vegada comentades les similituds, passaré a comentar i a comparar les característiques de cadascun d’ells en la següent taula:
QUÈ ÉS?
|
PER A QUI?
|
OBJECTIUS
|
METODOLOGIA /
CARACTERÍSTIQUES
|
DEBAT UOC. NTICEDU
|
És un entorn d’aprenentatge de l’assignatura NTICEDU.
|
Estudiants de l’assignatura de NTICEDU.
|
- Discutir sobre la relació entre ciència, tecnologia i societat.
-Crear i compartir coneixement.
- Aprendre a argumentar i a contraargumentar.
|
Organització en diversos subdebats atenent les propostes de discussió. Participació segons el bàndol assignat: sociodeterministes (vermell) i tecnodeterminista (verd).
|
CMAP
|
És un programa per crear mapes conceptuals. Permet tant el treball local individual com en xarxa, per la qual cosa facilita el treball en grup o col·laboratiu.
|
Estudiants, professors, etc. Usuaris que vulguin representar informacions en forma de mapa conceptual.
|
- Representar i sintetitzar el coneixement en forma de mapa conceptual.
|
Espai que permet crear mapes conceptuals de qualsevol tipus. Als conceptes se’ls hi pot afegir recursos d’àudio, vídeo, texts, etc. Permet la col·laboració en Internet: diverses persones a la vegada poden participar en la seva confecció.
|
UNIVERSITAT DE MISSOURI
|
Entorn d’argumentació assistida per construir una estructura de discurs específica per a un camp o problema, mitjançant un fòrum de discussió.
|
Professors i estudiants a partir de la ESO.
|
- Construir una estructura de discurs per solucionar problemes.
|
El professor/instructor especifica els missatges i les relacions entre aquests. Es segueix una estructura d’argumentació com la de Toulmin on els estudiants introdueixen declaracions. Hi ha un fòrum de discussió.
|
SENSEMAKER
|
Entorn d’aprenentatge científic en línia i gratuït integrat dins de l’entorn d’integració del coneixement exposat per WISE.
|
Als estudiants des de 4t. de primària fins als estudiants d’ESO.
|
- Promoure la teorització dels estudiants, per tal de fomentar la coordinació teoria-proves.
- Exposar el pensament de manera visible durant els debats.
|
Les proves s’agrupen en categories i els arguments científics associats a un projecte. Hi ha punts de proves que representen parts individuals on s’exposen marcs que corresponen a categories conceptuals per a les proves.
|
BELDEVERE
|
Entorn perquè els estudiants puguin desenvolupar el seu argument i solucionar conjuntament un problema.
|
Estudiants universitaris.
|
- Organitzar, exposar i enregistrar el procés d’argumentació.
|
S’estructura en 4 articulacions de converses predefinides: “hipòtesi”, “dades”, “principis” i “no especificades”, i tres enllaços “a favor”, “en contra” i “i”. Els comentaris han d’anar enllaçats a un altre ja existent.
|
CONVINCE ME
|
Programa per recolzar el desenvolupament de l’argumentació i la revisió. Ofereix feedback.
|
Estudiants universitaris.
|
- Articular creences sobre una controvèrsia. / - Categoritzar creences. / - Connectar creences per recolzar o refusar una tesi. / - Oferir valoracions. / - Efectuar una simulació de connexions que aporti feedback.
|
Es raonen diverses situacions socials mitjançant arguments consistents (explicacions i contradiccions) segons les creences.
|
AXON IDEA PROCESSOR
|
Entorn per visualitzar idees en 3D. És un gran espai de treball amb múltiples nivells, el qual permet visualitzar una major quantitat d’informació i construir models més complexos.
|
Estudiants, professors, etc. Usuaris que vulguin representar idees.
|
- Processar i representar idees.
- Establir relacions entre la informació i/o idees i organitzar-la seqüencialment.
|
Es representa una idea i a partir de diverses funcionalitats de l’eina es permet crear vincles i enllaços per establir relacions i agrupacions. La informació pot estar organitzada en arbres i branques. Conté una llista de verificacions i preguntes i un analitzador i generador. Finestra d’hipertext i arquitectura oberta.
|
INSPIRATION
|
És un altre programa per crear mapes conceptuals.
|
Estudiants, professors, etc. Usuaris que vulguin representar informacions en forma de mapa conceptual i de manera gràfica.
|
- Expressar gràficament un concepte.
- Assimilar ràpidament un conjunt d’idees.
|
És un programa d’utilització molt senzilla. Disposa duna gran quantitat de gràfics predissenyats com quadre, fletxes, etc. Orientats a facilitar la comprensió de l’exposició explicativa. Conté una biblioteca amb exemples pràctics d’esquemes ordenats per categories.
|