diumenge, 6 de maig del 2012

IMPORTÀNCIA CMAP I COMPARACIÓ AMB ALTRES MAPES CONCEPTUALS

Tot seguit, en la següent taula, exposaré les reflexions sobre la importància de l’eina CMAP TOOLS per a la construcció de mapes d’argumentació i les diferències amb altres mapes de conceptes.
CMAP TOOLS. IMPORTÀNCIA
El programa CMAP és una metodologia de treball que permet l’aprenentatge significatiu. Per construir un veritable coneixement és necessari que l’individu posseeixi conceptualitzacions oposades per a recolzar diferents arguments amb presumpcions oposades. Per tant, és necessari que hi hagin més individus que contraargumentin i/o reargumentin. El programa CMAP TOOLS té en compte aquesta característica, ja que el seu objectiu principal és recolzar el fet de col·laborar i compartir. Per tant, permet construir coneixement compartit.

CMAP va més enllà de ser un simple mapa de conceptes per esdevenir un autèntic mapa mental: el qual veritablement afavoreix l’argumentació, ja que no només es poden incorporar conceptes, sinó que aquestos s’enriqueixen amb altres paraules, idees,  tasques, arguments, etc. Aquestes característiques esmentades fan que el mapa esdevingui una molt bona eina tant per la seva capacitat visual com per les connexions que realitza.

Els problemes complexos, necessiten d’una bona argumentació. Aquesta eina, gràcies a la generació, visualització, estructura i classificació taxonòmica de les idees, permet justificar la connexió entre els fets, dades o proves i conclusions per arribar a la solució del problema.

És important també comentar el fet que aquest programa permet publicar els mapes conceptuals de manera que qualsevol persona pugui accedir a ells per Internet, agregar recursos per explicar més el seu contingut i fer recerques en la www. de la informació relacionada amb el mapa.
CMAP TOOLS. DIFERÈNCIES AMB ALTRES MAPES DE CONCEPTES
CMAP
ALTRES MAPES CONCEPTUALS
1. Permet adquirir un aprenentatge significatiu, mitjançant la col·laboració.

2.  El fet de poder anar guardant el mapa i anar-lo modificant, permet un veritable aprenentatge significatiu, ja que la persona pot anar vinculant els conceptes que ja posseïa amb altres de nous que vagi aprenent. A més, el professor, estudiant, etc. pot “gravar” el procés de construcció.

3. Permet no només incorporar conceptes i relacionar-los entre ells, sinó també altres paraules, idees, tasques, arguments, etc.

4. Permet agregar imatges, fotos, vídeos, esquemes, taules, textos, pàgines web, documents, presentacions, altres mapes conceptuals, etc. Per tant, hi ha moltíssimes possibilitats de donar un valor qualitatiu als arguments.

5. Totes les característiques esmentades anteriorment generen una molt bona capacitat visual: funcions mnemotècniques.

6. És considerat un recurs excel·lent per un nou model educatiu.
1. Els altres mapes conceptuals també permeten desenvolupar un aprenentatge significatiu, però no col·laboratiu. L’aprenentatge significatiu també es construeix gràcies a les aportacions, opinions, etc. dels altres.

2. Els altres mapes conceptuals, segurament, no permeten unes eines tan bones com el programa CMAP per anar modificant-lo a mesura que es vagin aprenent nous conceptes, idees, etc. i, ni molt menys gravar el procés perquè s’observi com s’ha anat arribant a la solució del problema

3. Es basen principalment en la relació entre conceptes: xarxa de conceptes, sense possibilitat d’incorporar idees, arguments, etc.

4. Els altres mapes conceptuals, segurament, no permeten agregar altres recursos que permetin donar un valor qualitatiu als arguments tan bon i alt com el CMAP

5. Bona capacitat visual.

6. És considerat un bon recurs, però millorable pel fet de totes les possibilitats que permet CMAP i els altres no.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada