diumenge, 6 de maig del 2012

COMPARACIÓ D'ENTORNS DE DISCUSSIÓ. CSCA
Al llarg d’aquesta assignatura i de diverses miniactivitats hem utilitzat el debat de la UOC i el programa CmapTools. El fet de realitzar les activitats mitjançant aquesta metodologia ens ha permès construir arguments de manera col·laborativa mitjançant l’ordinador i la tecnologia. És el que es coneix com a programari de CSCA: argumentació col·laborativa assistida per ordinador. Són entorns estructurats perquè els estudiants/usuaris dialoguin tenint en compte un conjunt de regles respecte les aportacions/intervencions de cadascun d’ells.
El debat entre sociodeterministes i tecnodetermisnistes i els posteriors mapes conceptuals són els entorns CSCA que hem emprat fins ara, però existeixen molts altres tal i com ens explica David Jonassen i que ens poden ajudar als estudiants a construir, justificar i debatre problemes com l’entorn d’argumentació assistida de la Universitat de Missouri; l’entorn d’aprenentatge científic, SenseMaker; l’entorn d’aprenentatge de la Universitat de Pittsburgh, Beldevere o el programa Convince Me. En el llibre Psicología de la Educación Virtual, C.Coll i C. Monereo també comenten, concretament en el capítol XI “Los entornos virtuales de aprendizaje basados en la representación visual del conocimiento”, altres entorns CSCA com Axon Idea Processor o Inspiration, que tot seguit compararé.
Respecte les característiques que comparteixen, tal i com he comentat anteriorment, està el fet que tots ells són entorns per recolzar la recerca de distintes solucions per a diferents tipus de problemes. A més, la majoria d’ells solen tenir una estructura establerta, és a dir, no poden adaptar-se a les necessitats d’un problema en particular. Una vegada comentades les similituds, passaré a comentar i a comparar les característiques de cadascun d’ells en la següent taula:

QUÈ ÉS?
PER A QUI?
OBJECTIUS

METODOLOGIA /
CARACTERÍSTIQUES
DEBAT UOC. NTICEDU
És un entorn d’aprenentatge de l’assignatura NTICEDU.
Estudiants de l’assignatura de NTICEDU.
- Discutir sobre la relació entre ciència, tecnologia i societat.
-Crear i compartir coneixement.
 - Aprendre a argumentar i a contraargumentar.
Organització en diversos subdebats atenent les propostes de discussió. Participació segons el bàndol assignat: sociodeterministes (vermell) i tecnodeterminista (verd).
CMAP
És un programa per crear mapes conceptuals. Permet tant el treball local individual com en xarxa, per la qual cosa facilita el treball en grup o col·laboratiu.
Estudiants, professors, etc. Usuaris que vulguin representar informacions en forma de mapa conceptual.
- Representar i sintetitzar el coneixement en forma de mapa conceptual.
Espai que permet crear mapes conceptuals de qualsevol tipus. Als conceptes se’ls hi pot afegir recursos d’àudio, vídeo, texts, etc. Permet la col·laboració en Internet: diverses persones a la vegada poden participar en la seva confecció.
UNIVERSITAT DE MISSOURI
Entorn d’argumentació assistida per construir una estructura de discurs específica per a un camp o problema, mitjançant un fòrum de discussió.
Professors i estudiants a partir de la ESO.
- Construir una estructura de discurs per solucionar problemes.
El professor/instructor especifica els missatges i les relacions entre aquests. Es segueix una estructura d’argumentació com la de Toulmin on els estudiants introdueixen declaracions. Hi ha un fòrum de discussió.
SENSEMAKER
Entorn d’aprenentatge científic en línia i gratuït integrat dins de l’entorn d’integració del coneixement exposat per WISE.
Als estudiants des de 4t. de primària fins als estudiants d’ESO.
- Promoure la teorització dels estudiants, per tal de fomentar la coordinació teoria-proves.
- Exposar el pensament de manera visible durant els debats.
Les proves s’agrupen en categories i els arguments científics associats a un projecte. Hi ha punts de proves que representen parts individuals on s’exposen marcs que corresponen a categories conceptuals per a les proves.
BELDEVERE
Entorn perquè els estudiants puguin desenvolupar el seu argument i solucionar conjuntament un problema.
Estudiants universitaris.
- Organitzar, exposar i enregistrar el procés d’argumentació.
S’estructura en 4 articulacions de converses predefinides: “hipòtesi”, “dades”, “principis” i “no especificades”, i tres enllaços “a favor”, “en contra” i “i”. Els comentaris han d’anar enllaçats a un altre ja existent.
CONVINCE ME
Programa per recolzar el desenvolupament de l’argumentació i la revisió. Ofereix feedback.
Estudiants universitaris.
- Articular creences sobre una controvèrsia. / - Categoritzar creences. / - Connectar creences per recolzar o refusar una tesi. / - Oferir valoracions. /  - Efectuar una simulació de connexions que aporti feedback.
Es raonen diverses situacions socials mitjançant arguments consistents (explicacions i contradiccions) segons les creences.
AXON IDEA PROCESSOR
Entorn per visualitzar idees en 3D. És un gran espai de treball amb múltiples nivells, el qual permet visualitzar una major quantitat d’informació i construir models més complexos.
Estudiants, professors, etc. Usuaris que vulguin representar idees.
- Processar i representar idees.
- Establir relacions entre la informació i/o idees i organitzar-la seqüencialment.
Es representa una idea i a partir de diverses funcionalitats de l’eina es permet crear vincles i enllaços per establir relacions i agrupacions. La informació pot estar organitzada en arbres i branques. Conté una llista de verificacions i preguntes i un analitzador i generador. Finestra d’hipertext i arquitectura oberta.
INSPIRATION
És un altre programa per crear mapes conceptuals.
Estudiants, professors, etc. Usuaris que vulguin representar informacions en forma de mapa conceptual i de manera gràfica.
- Expressar gràficament un concepte.
- Assimilar ràpidament un conjunt d’idees.
És un programa d’utilització molt senzilla. Disposa duna gran quantitat de gràfics predissenyats com quadre, fletxes, etc. Orientats a facilitar la comprensió de l’exposició explicativa. Conté una biblioteca amb exemples pràctics d’esquemes ordenats per categories.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada